Experts comments

M.Samus: "Termination of DRSMD: what will be the consequences for the world and Ukraine"

2 terminated the Treaty on the Elimination of Medium and Low Range Missiles (DRSMD) in August. Many then spoke of the start of a new arms race in the United States and Russia. However, there will be no arms race, as Russia is not currently regarded by the United States as a subject of international relations on an equal footing with the US, China and the European Union. There are currently three centers of power in the world: the United States, China and the European Union. The EU is mainly positioned in the economic sphere, but the US and China are the two superpowers that are today forming new rules and a new format for relations.

The RSDL Treaty was concluded not between Russia and the States, but between the Soviet Union and the United States. The Soviet Union was a state that is in no way comparable to the present-day Russian Federation. Attempts to equate Russia to the Soviet Union are a huge mistake on the part of the international community and Ukraine. Ukraine, like many other countries, was also a Soviet Union. And it is our country that has proven itself as a very responsible country that, having gained independence, has lost its nuclear potential in exchange for security guarantees from Russia, the United States, Britain, China and France. That is, Ukraine in its time took a step forward and made a major contribution to the stabilization of relations after the Cold War. At this time, the "arms race" of Russia and the United States is not at all. But Ukraine, still in the information space that Moscow imposes on it, is considering ending the DRSMD in this context. In fact, the DRSMD was not about Russia. It regulated the relationship between the Soviet Union, which is long gone, and the United States of America. Over the last 30 years, much has changed, first of all, the role of China, which did not participate in this treaty, and therefore produced hundreds of missiles beyond the DRSMD, and thus jeopardized the security of the United States. The United States has decided to advance the level and invited all countries with nuclear weapons and medium- and low-range nuclear weapons capabilities to conclude and sign a new treaty. It is in this context that the termination of the DRSMD should be considered, not listening to the Russians shouting that a new "arms race" is beginning in Europe.

It is now about the United States, China and other countries, including India, Russia, Pakistan and many other countries that may have nuclear weapons and are now outside the old RSDL Treaty signed by the United States and the USSR in the 80 years. If the Russians did not try to present themselves as the USSR, Russia today is a backward country at the regional level. From the perspective of Ukraine, this process is a positive one. Our country was part of the USSR and after its collapse fulfilled its obligations under this treaty. And we were not restricted - we voluntarily agreed to limit the release of missiles more than 500 km range. So, in the war with Russia, it is advantageous for us that the DRSMD did not act at all, then we could safely begin development and production of medium- and short-range missiles, which can become an instrument of deterrence of Russian aggression, and, therefore, create such conditions under which the Russians will feel threatened by Ukraine. For now, Moscow is convinced that there is no threat from Russia on the part of Russia. And that unleashes Russia's hands, for example, for the actions we observed last November near the Kerch Strait. Europeans cannot forbid Ukraine from moving in this direction. There are no mechanisms in place to allow Europe to do this.

Якби європейці були союзниками України, воювали з нами разом проти росіян, вони мали б хоча б моральне союзницьке право координувати з нами дії. Але оскільки Європа не воює пліч-о-пліч з Україною, ми самостійно даємо відсіч російській агресії, ми маємо право на самозахист. Адже в усіх документах ООН та інших міжнародних документах записано, що незалежна нація має право захищати свій суверенітет та державну цілісність. Зараз Росія порушила суверенітет та державну цілісність України. До речі, цими діями Росія порушила і Будапештський меморандум. Хоча багато хто каже, що Будапештський меморандум – це лише «Фількина грамота», я із цим не погоджуюся. Будапештський меморандум – це документ ООН, як би він не називався – меморандумом чи інакше, але там стоять підписи президента США, прем’єр-міністра Великобританії, не кажу вже про президента Російської Федерації. Пізніше до цього документу приєдналася і Франція. Але ці два джентльмени – президент США та прем’єр-міністр Великобританії – це не імена, а посади. І вони відповідають за виконання даного меморандуму. Тому вони не просто не можуть нам заборонити створювати такого штибу ракети, але й повинні сприяти нам у цьому. Наголошую, не йдеться про відновлення ядерної зброї Україною – мова йде про ракети середньої та меншої дальності зі звичайними боєприпасами. Після припинення дії Договору про ліквідацію ракет середньої та меншої дальності у Німеччині також заговорили про нову гонку озброєння, а також висловили побоювання з приводу того, що тепер НАТО почне зміцнювати свою присутність у східній Європі, зокрема, почнуть розміщувати відповідні ракети на території європейських країн. Однак слід зважати на те, що німецький політикум займають дійсно обструктивну роль в цьому плані, тому що вважають і відверто про це кажуть, що в умовах глобальної конкуренції та нового формату взаємодії між США, Китаєм та Євросоюзом Росія завдяки своїм ресурсам є тим інструментом, який може допомогти європейцями, зокрема німцям, ефективно конкурувати з США і Китаєм. Тобто вони вважають, що ресурси Росії Німеччина може використати для того, щоб в економічному і безпековому плані залишатися глобальною силою. З точки зору німців, Україна – це «сіра зона», яка повинна залишатися такою, і, таким чином, будучи буфером для Європи, не дозволяти російським варварам просуватися далі Європою, а також збалансовувати ситуацію в Центральній Європі і заспокоювати Росію. Оскільки, якщо Україна стане членом НАТО чи ЄС, Росія буде вкрай роздратована, і тоді Європі не вдасться використати Росію у своїх цілях. Тобто у цьому питанні прослідковується абсолютно егоїстичний підхід німців, який базується на їхніх національних інтересах: як використати Україну, щоб використати потім Росію. Втім, у України є власні національні інтереси, і ми не повинні слухати німців. Але для того, щоб ми могли діяти самостійно, нам терміново потрібно запускати економіку, і на її базі, а також на базі ефективного суспільства, ефективної держави і нації просуватися далі. Якщо ми залишатимемося корумпованою, відсталою і бідною державою, з якої тікатимуть громадяни, про жодні національні інтереси, які нас можуть вивести на роль регіонального лідера, не можна вести й мову. Так ми лишатимемося «сірою зоною», яку будуть використовувати в своїх інтересах росіяни, німці та всі, кому заманеться.

Interview published by UNIAN