Сектор безпеки України

ПОЛЬСЬКИЙ ШЛЯХ ДО НАТО. ПЕРИПЕТІЇ КУРСУ

Власне вступу Польщі до НАТО передували вагомі політичні процеси, модернізація збройних сил та військової інфраструктури. Все це відбувалося на фоні динамічної демократизації всередині держави. Проте, користь від інтеграції до Північноатлантичного Альянсу Варшава змогла повною мірою відчути лише після власне вступу…

Політичні турбулентності

12 березня 1999 року в президентській аудиторії Бібліотеки імені Г.Трумана в м.Індепедненс (США), розпочалась польська історія членства в НАТО. Тодішній міністр закордонних справ Польщі Броніслав Геремек назвав цю подію закінченням холодної війни. Шлях до НАТО Польща долала послідовно з перших місяців після розвалу соцтабору в 1989 році. Перші контакти між Варшавою та Альянсом мали місце ще тоді, коли існував Варшавський договір, а Збройні Сили Польщі офіційно називалися Польське Народне Військо. Вже тоді виявилось, що значна частина представників нової влади розуміла потребу негайних дій, метою яких мало стати набуття членства в НАТО. На той час такі ідеї, здавалося, були відірваними від реалій, оскільки існували СРСР та Варшавський договір, а на території Польщі базувалися підрозділи Радянської армії.   

Також на Заході ентузіастів щодо швидкої інтеграції Польщі з Альянсом було небагато. Насправді Варшава могла розраховувати лише на лобістські дії впливових в американських елітах Збігнєва Бжезінського чи Яна Новака-Єзьоранського. Лише у 1992 році з боку НАТО пролунала перша конкретна декларація. Під час візиту до Варшави генсек НАТО Манфред Вернер заявив, що двері Альянсу для Польщі є відкритими. Рік опісля польську територію залишають підрозділи Радянської армії, а президент РП Лех Валенса офіційно заявляє, що пріоритетом Польщі є членство в НАТО. На цьому етапі ключовою перешкодою був брак довіри до Збройних Сил Польщі з боку потенційних союзників на Заході. З точки зору Брюсселя, Парижа чи Лондона в силових структурах Польщі сильними були російські впливи, що зумовлювало потребу їхнього «перезавантаження». Іншими словами, Варшава мусила продемонструвати, як і всі інші країни-кандидати, що буде надійним союзником в рамках Альянсу, якому можна довіряти. Тому, «розкриття» НАТО для Польщі відбувалося повільно, починаючи з програми Партнерство заради миру.

Після цього обертів набирали спільні навчання, а також почастішали випадки участі польських солдатів у миротворчих операціях пліч-о-пліч з військами країн-членів Альянсу. Перші спільні навчання відбулися у 1994 році на полігоні під Познанню. Незабаром польський елітний спецпідрозділ GROM, взяв участь у миротворчій операції на Гаїті. Тоді польські командос зарекомендували себе американським колегам з дуже хорошої сторони. Високий рівень підготовки польських підрозділів було підтверджено протягом миротворчих операцій на Балканах. Також не можна забувати і слід окремо підкреслити, що на тлі подекуди гарячої політичної боротьби на внутрішній сцені у Варшаві, існувала неформальна домовленість політичних сил про «єдину позицію» Польщі за кордоном. І так, попри різні внутрішньополітичні пертурбації (часті зміни уряду, перевибори), серед польських еліт ніколи не було розбіжностей щодо обґрунтованості євроатлантичного вибору. Протягом 1990-х років опозиція та влада фактично ніколи не вдавалися до маніпуляцій довкола зовнішньополітичного курсу і на зовнішній арені демонстративно говорили єдиним голосом. Цей фактор поступово укріплював довіру Заходу до Варшави. Нарешті у 1997 році генсек НАТО Хав’єр Солана офіційно запросив Польщу до НАТО.

Трансформація збройних сил

Політико-іміджеві аспекти були далеко не єдиними на шляху до НАТО. На момент краху комунізму Польща володіла другими за чисельністю збройними силами у Варшавському блоці, які нараховували більше 300 тис. військовослужбовців. Коли у 1999 році країна власне набувала членства в НАТО чисельність армії складала вже 200 тис. осіб. На сьогодні Збройні Сили Польщі нараховують 120 тис. виключно професійних військовослужбовців (включно з Національними Силами Резерву, які нараховують 20 тис. осіб). За чисельністю це – сьома армія в НАТО. На початку 1990-их років Польща мала досить чисельні бронетанкові війська (2,5 тис. танків), а власне військова інфраструктура існувала в основному в західній та північно-західній частині країни. Адже, саме з цьому напрямку традиційно очікувалась на потенційна загроза. Названі фактори зумовлювали потребу глибоких реформ як власне армії так і воєнної інфраструктури.

Потрібно визнати, що до вступу в Альянс Польща не проводила серйозного переозброєння і використовувала в основному застарілу техніку з часів Варшавського договору. Водночас в багатьох випадках було проведено модернізацію, як наприклад, з винищувачами Міг-29. Ключові перетворення в Збройних Силах Польщі в 1990-их роках стосувалися організаційної структури, нових підходів до навчань та змін в структурі управління армією. Справжнє переозброєння розпочалося лише після набуття членства в НАТО. Тут виділяються такі відомі проекти: 48 винищувачів F-16, майже 700 бронетранспортерів Rosomak та танки Leopard.

Звичайно, модернізація Війська Польського триває і донині. Варшава системно витрачає на оборону 1,95% ВВП (основні витрати пов’язані із закупівлею нових вертольотів, систем протиповітряної оборони та підводних човнів). Крім цього, вступ до НАТО означав наплив інвестицій Альянсу. Польщу було включено до Програми інвестування НАТО в сфері безпеки (NATO Security Investment Programme – NSIP). Її було створено з метою спільного фінансування проектів для розвитку оборонних спроможностей держав-членів. NSIP фінансується в рамках фонду, що складається з внесків країн Альянсу. Вартість внеску залежить від економічного потенціалу окремо взятої держави. Наприклад, у 2015 році бюджет програми дорівнював 910 млн. євро, а польський внесок становив 22,7 млн. євро. Вартість всіх інвестицій NSIP в Польщі дорівнює 850 млн. євро та охоплює 133 інвестиційні проекти. В рамках NSIP профінансовано, наприклад, модернізацію інфраструктури шести військових аеропортів, побудову системи зв’язку між Польщею та Штаб-квартирою НАТО та стратегічним командуванням Альянсу, розбудову системи РЛС дальнього виявлення чи створення надсучасного Центру вишколу об’єднаних сил (JFTC) в м.Бидгощ.

Також чималу роль в адаптації до стандартів НАТО відіграла участь польських військових в спільних з натівськими партнерами навчаннях та стажуваннях в спеціалізованих ВНЗ та інших осередках країн-членів НАТО. Всього з 1996 року Польща взяла участь в 13 місіях та союзницьких операціях. Варшава двічі приймала інших членів Альянсу в рамках великих військових навчань: «Strong Resolve» у 2002 році та «Steadfast Jazz» у 2013 році. Серйозним іміджевим успіхом Польщі була участь в миротворчих операціях в Іраку (2004–2011 рр.) та Афганістані (по 2014 рік). В обох місіях загинуло 66 польських військових, багатьох було поранено. Кілька тисяч солдатів взяли в них участь. Окрім нагоди продемонструвати готовність виконувати свої союзницькі зобов’язання, Польща сприймала це, як можливість перевірити своїх солдатів в бойових умовах, а не лише під час навчань.     

Гарантії НАТО у теперішніх реаліях. Тест на монолітність

Суттєве зміцнення потенціалу збройних сил – це лише один із позитивних наслідків вступу до найпотужнішого воєнно-політичного союзу світу. Важливо розуміти, що подекуди більш важливим було отримання потужних союзників та гарантій безпеки, які випливають із відомої статті 5 Вашингтонського договору про створення НАТО, адже, агресія проти одного з членів Альянсу означає агресію проти всього НАТО.

Сьогодні «гібридна» війна Росії проти України та хвиля терору в Європі поставили під сумнів рівень безпеки країн західного світу. Особливо російська «гібридна» війна, зокрема, в Україні та Туреччині, поставила питання про актуальність статті 5 у разі, коли агресор веде війну, яку важко назвати класичною. Ці побоювання помітні особливо в Туреччині та країнах Балтії, які природнім чином відчувають потенційну (і не лише) загрозу з боку «гібридних» дій Москви. Саме тому НАТО проходить етап ґрунтовних, однак дуже повільних реформ. Ще на минулорічному саміті Альянсу в Ньюпорті було прийнято безпрецедентне рішення про створення сил швидкого реагування, які будуть готові прийти на допомогу члену НАТО. 

Також війна в Україні стала одним з приводів до започаткування програми періодичної ситуативної присутності військ НАТО в Польщі та прибалтійських країнах. Вони перебувають там в рамках навчань, а їхня присутність не є постійною лише через протести з боку Кремля. Водночас процес розбудови натівської інфраструктури в Польщі вже триває. У Польщі існують тверді переконання, що липневий саміт НАТО у Варшаві чітко підтвердить міцні військову складову і характер Альянсу. Польща вимагає більшої присутності військ НАТО на своїй території і хоче суттєвого підкріплення його східного флангу.

Досвід польської інтеграції до Північноатлантичного Альянсу демонструє стратегічний, довгостроковий та багатоаспектний характер співпраці. Це процес, коли політичний вибір держави мусить бути безальтернативним і не викликати навіть найменших сумнівів у союзників щодо надійності кандидата. Сама країна-претендент зобов’язана провести низку внутрішніх реформ, а користь буде відчутна лише на «довгій дистанції». 

Міхал Кацевіч (Micha? Kacewicz), портал Newsweek-Polska