Коментарі експертів ЦДАКР – Південний Кавказ

Україна стала полігоном інформаційної війни, яку розв’язав Кремль у світовому інфопросторі

Виступ Володимира Копчака, керівника Південно-Кавказького філії Центру досліджень армії конверсії та роззброєння (Тбілісі) став одним з ключових на конференції з протидії дезінформації, що відбулася 28-29 серпня 2018 року у Вірменії.

Виступ Володимира Копчака, керівника  Південно-Кавказького філії Центру досліджень армії конверсії та роззброєння (Тбілісі) став одним з ключових на конференції з протидії дезінформації, що відбулася 28-29 серпня 2018 року у Вірменії. 


Близько 50 журналістів та експертів з України, Грузії, Вірменії та Польщі зібралися, щоб обговорити загрозу дезінформації в сучасному інформпросторі та напрацювати способи протидії.

Доповідь Копчака за результатами дослідження “Інформаційний фронт Кремля” – важлива для розуміння усіх аспектів цього явища, що існує не тільки в пострадянському інформпросторі, але має особливий вплив на українські реалії.

Нижче – стислий переказ ключових тез цього виступу.

Детальніше про конференцію можна прочитати тут

Точка відліку – Україна, 2013.

Дезінформація як частина пропаганди стала одним з ключових інструментів інформаційної війни Кремля, розв’язаних проти України.  Інструментом кривавим і дуже ефективним на початковому етапі агресії в період кінця 2013 – і протягом 2014 року

Анексія Криму та агресія Росії на Сході України стали відправною точкою в часі для запуску заздалегідь підготовленої безпрецедентної інформаційно-пропагандистської машини.

 

Удар по найстійкішим демократіям 

В 2014 році загальною помилкою було вважати, що об’єктом атак цієї війни є суто Україна. Дуже скоро стало зрозуміло, що Україна перетворилася в полігон для відпрацювання всього інструментарію інформаційної війни, який почав активно застосовуватися і проти країн Заходу. Навіть найстійкіші західні демократії виявилися не готовими ефективно протистояти розв’язаної Росією війні, яку зараз називають гібридною.

Спочатку дійсно здавалося, що «гібридна війна по-російськи» – це суто антиукраїнський феномен в стратегії Москви із застосуванням усього комплексу невійськових методів тиску. Мовляв, це тільки молода і економічно слабка країна-сусід Росії на початковому етапі реального національного становлення може стати об’єктом масованої «гібридної агресії».

Зруйнувати і скомпрометувати

Згодом в Європі почало формуватися розуміння, що об’єктами «гібридних атак» Кремля можуть бути і фактично є монолітні європейські демократії, що цілі Москви можуть носити комплексний характер і полягати в докорінному руйнуванні зсередини європейської і євроатлантичної єдності, компрометації ключових міжнародних інститутів безпеки – перш за все, ООН і ОБСЄ. При цьому «українське питання» є лише одним з багатьох інструментів реалізації цієї стратегії.

В умовах українсько-російського протистояння почала яскраво проявлятися методологія інформаційної війни, яку веде Москва у пострадянських країнах і не тільки.

Через інформаційний наступ, який Москва розпочала у 2014 році. реалізовується сучасна геополітична парадигма Росії. Стратегічне завдання Кремля, яке вирішується методами, які прийнято називати «гібридними», полягає в банальному збереженні існуючого правлячого режиму. Вибудована Путіним конструкція тримається на симбіозі силовиків та придворних олігархів, але утримувати її стає все складніше.

Саме для цього потрібен образ зовнішнього ворога, який формується з використанням усього арсеналу інформаційної війни.

Пострадянський простір як “сіра” зона

Сьогодні Кремль успішно реалізує стратегію «множинності конфліктів», намагаючись створити навколо себе керований пояс нестабільності, щоб “відсунути” кордони протистояння з іншими світовими центрами мили. Відтак “Сірою”, “санітарною” зоною за задумом має стати весь пострадянський простір – як багаторазово декларована «історична зона національних інтересів і впливу Росії».

Чотири “українських фронти”

Феномен України – в тому, що за чотири роки країна вже пережила, переживає і намагається протистояти всьому  інструментарію кремлівської «гібридної» атаки, що поєднує військові дії, підривну діяльність, роздування політичних і соціальних конфліктів через агентів впливу, економічний тиск, кібератаки, інформаційний “терор” в медіапросторі.
Чотири фронти, на яких іде сьогодні інформаційна війна Росії з Україною:

1) міжнародна арена,

2) територія / аудиторія України, підконтрольна Києву,

3) окуповані Росією території Криму і частини Донбасу

4) власне територія / внутрішня аудиторія Російської Федерації.
10 видів інформаційних впливів (операцій), виділених дослідниками методології російської інформаційної війни:

  1. Інформаційні провокації і дезінформація Росії за участю недержавних структур або ЗМІ (які фінансуються російськими органами влади або спецслужбами)
  2. Проведення та оприлюднення тенденційних досліджень у наукових, дослідних та академічних структурах Росії.
  3. Офіційні заяви від державних структур та перших осіб держави.
  4. Висвітлення спеціальних заходів та провокацій за участю силових (військових) структур Росії.
  5. Залучення до провокацій та їх висвітлення спеціально підготовлених груп населення.
  6. Заяви політиків або громадських діячів іноземних держав ( «лідерів думок» для конкретних фокус-груп).
  7. Інформаційні впливи на рівні міжнародних організацій та міжнародних конференцій.
  8. Використання специфічних комунікаційних каналів – книг, фільмів, спеціально побудованих телепередач, монументів і вигідних образів минулого.
  9. Створення і просування різноманітних рейтингів.
  10. Активність “лідерів думок” в інформаційному просторі.

У кожній з цих груп ретельно підготовлена ??дезінформація – якщо не основа, то важлива складова інформаційної атаки.
Як дезінформація впливає на реформи в Україні

Головним ворогом реформ в Україні, як і в будь-якій країні, є не дезінформація та інші інформаційні впливи ззовні. Головними ворогами є імітація або незакінченість реформ, корупція та імітація боротьби з нею.

У країні, що воює, політичні еліти продовжують діяти за принципами політичної доцільності, і це дає потужну базу для ефективного впливу пропаганди ззовні.

Пропаганда та дезінформація безсилі проти реальних історій успіху. Власне, успішно втілені реформи є найкращою протиотрутою проти будь-яких інформаційних кампаній.

Будь-яка історія успіху українських реформ є без перебільшення прямою загрозою національній безпеці Росії. Тому Росія уникає обговорення реального наповнення реформ і їх імплементації, якщо є хоч натяк на історію успіху.  А шалена інформаційна кампанія проти певного законопроекту чи дій української влади може служити маркером того, що пропоновані кроки є правильними та ефективними.

Наприклад, після прийняття в Україні закону про деокупацію Донбасу пропагандистська машина Кремля видала примітивні і заїжджені фейки про геноцид народу Донбасу. Також був бурхливий негатив у відповідь на ініціативу української влади про надання автокефалії єдиної помісної української православної церкви вселенським патріархатом.

Але в цілому Кремль орієнтований на асиметричну протидію реформам в Україні. Цільові аудиторії цієї кампанії – населення Росії та країни Заходи, що підтримують українські реформи. Меседж першій аудиторії: “Ви хочете, щоб було, як в Україні?”, меседж другій: “Навіщо вам підтримувати фейл-стейт з фашистським режимом”

Слабкі місця українських реформ

Україні необхідні жорсткі і непопулярні реформи, які мають проводитися навіть в умовах зовнішньої агресії.  Постійна загроза дестабілізації ззовні ставить під сумнів не тільки реалізацію реформ, але й може призвести до політичної кризи з непередбачуваними наслідками.

На п’ятий рік зовнішньої агресії в Україні до кінця не вирішена проблема функціонування в медіа- просторі російських або відверто проросійських ресурсів. Ситуація ускладнюється слабкою позицією державних ЗМІ, в першу чергу, основних державних телеканалів на тлі відсутності «деолігархізації» ключових телевізійних медіа;

Дискусія про реформи в Україні ведеться в основному в контексті європейської інтеграції. А громадяни отримують недостатньо інформації про внутрішні реформи: освіти, охорони здоров’я, децентралізації влади. Саме роз’яснювальна робота разом з імплементацією реформ є одним із дієвих інструментів проти проти пропаганди.

Зустріч журналістів та експертів відбулася в рамках проекту, що співфінансується Міністерством закордонних справ Республіки Польща в рамках програми польської співпрацї з метою розвитку.

Проект реалізовує польська громадська організація Фонд «Демократичне суспільство Схід» разом з регіональними партнерами: у Вірменії – Analytical Centre on Globalisation and Regional Cooperation ACGRC; в Грузії – Caucasus Center for Journalists, в Україні – Інститут розвитку регіональної преси ІРРП.

В рамках цього проекту протягом вересня-жовтня в Україні та Грузії відбудуться тренінги з протидії дезінформації (у Вірменії вже відбувся 30 серпня-1 вересня) та конкурс журналістських матеріалів на цю тему.

 

Джерело:

https://irrp.org.ua/ukrayina-stala-poligonom-informatsiynoyi-viyni-yaku-rozv-yazav-kreml-u-svitovomu-informprostori-ekspert/