Неурядова Експертна рада з питань національної безпеки, яка з січня ц.р. почала активну співпрацю з ініціативною групою депутатів Верховної Ради України, розглянула можливість застосування невідкладних заходів з метою посилення обороноздатності країни.
Головною причиною нового засідання експертів (за участю запрошених представників Адміністрації Президента України, Міноборони України, а також британських і грузинських експертів у галузі безпеки та оборони) став досить сумний попередній експертний висновок. Він полягає у наступному:
Ключові гравці НАТО у Європі (передусім Німеччина та Франція) висловлюють готовність заморозити агресію Росії проти України навіть за умов чималих поступок Москві – за рахунок українських втрат. З цією метою вони тиснуть на Вашингтон, фактично блокуючи поставки ударних озброєнь, систем прямого ураження. На цьому тлі Президент України та його команда, зайняті передусім боротьбою на політичному та дипломатичному фронтах міжнародної арени, зволікають прийняття багатьох найважливіших рішень щодо належної організації оборони держави та зменшення ризиків втрат особового складу та й територій держави.
Розглянувши ці питання, Експертна рада з питань національної безпеки закликала усіх небайдужих народних обранців, а також РНБОУ та недержавні інституції долучитися до створення потужної національної армії та суттєвого посилення сектору безпеки країни. В тому числі, шляхом реалізації:
а) Парламентських слухань із залученням державних та неурядових експертів;
б) слухань Парламентського профільного Комітету із запрошенням представників військового та військово-політичного керівництва із залученням державних та неурядових експертів;
в) депутатських запитів та можливостей особистої комунікації з главою держави;
г) проведенням низки публічних обговорень та заходів
змусити військово-політичне керівництво України прийняти рішення щодо удосконалення воєнного важеля держави, посилення бойових спроможностей відповісти на агресію Росії з мінімальними втратами особового складу сил оборони.
Засідання Експертної ради констатувало зростання ризиків для держави через такі негативні тенденції або факти:
1. Рівень довіри до військово-політичного керівництва серед військових знижується. Головними причинами цього стали недосконалість створюваного державою мотиваційного фактору, недосконалість управління військами та неналежне забезпечення озброєнням та військовою технікою. Військовослужбовців від солдата до генерала турбує відсутність ознак розв’язання проблеми переозброєння, яка набула глобального масштабу. Ще однією важливою причиною стала відсутність відповідальності у значній кількості випадків за корупцією та некомпетентність військових комісарів.
2. Наявність недосконалої (у деяких випадках, неприпустимої) кадрової політики у секторі безпеки та оборони. Наприклад, з п’яти заступників міністра оборони наявні лише два (в тому числі, немає заступника з питань озброєнь), відсутні заступники командувачів видів ЗСУ та начальники деяких ключових департаментів Міноборони. До цього можна додати, що у значні частині областей (до 50%) не призначено керівників районних і обласних адміністрацій. Крім того, в ЗСУ досі немає жодної цілком укомплектованої бригади, яка б могла в повному складі вести бойові дії (це через майже рік після початку війни).
3. Відсутність прогресу у створенні умов для виробництва оборонними підприємствами держави озброєнь та військової техніки. Відсутність віце-прем’єр-міністра України з питань ОПК, невиконання пункту Коаліційної угоди (детальніше у попередній заяві Експертної ради – http://cacds.org.ua/ru/activities/405), відсутність затвердженого держоборонзамовлення (ДОЗ) на 2015 рік, наявність перекосів у бік закупівлі іноземного озброєння (за умов наявності національних ОВТ).
4. Відсутність рішень військово-політичного керівництва щодо створення факторів стримування агресії Росії.
5. Досі не прийнята нова воєнна доктрина.
Отже, Експертна рада з питань національної безпеки закликає владу до таких кроків (прийняття таких рішень). (Згадуються переважно невідкладні кроки, які підтримують й іноземні фахівці).
Перше. Проголосити курс держави на створення професійної армії та прискорити переведення на професійну основу усіх залучених в АТО військовослужбовців, терміново створити адекватну систему мотивації особового складу ЗСУ та інших збройних формувань (детальніше у попередній заяві Експертної ради – http://cacds.org.ua/ru/activities/405). Фахівці Експертної ради наголошують, що Президент України Петро Порошенко повинен припинити практику призначень непрофесійних кадрів у секторі безпеки. Також зазначають, що одним із надзвичайних викликів воєнної організації залишається недосконала структура з величезною кількістю небойових підрозділів забезпечення (наприклад, на сьогодні в країні близько 12 тис. викладачів у погонах, близько 18 тис. офіцерів військкоматів, тощо). Необхідно терміново переглянути структуру та скоротити значну частину небойових підрозділів та частин (боєздатних офіцерів та солдатів перевести у бойові частини, де значний некомплект). За даними фахівців, з понад 1400 військових частин ЗСУ менше 100 є бойовими, а з 230 тис. військовослужбовців ЗСУ брали участь у бойових діях менше 70 тис.
Друге. Терміново забезпечити умови для виробництва оборонними підприємствами держави озброєнь та військової техніки. Для чого Уряду невідкладно затвердити держоборонзамовлення (ДОЗ) на 2015 рік та допрацювати ДОЗ на 2015 – 2018 рр. – на три роки (у подальшому ДОЗ має уточнюватися кожного року). Уряду – терміново призначити віце-прем’єр-міністра України з питань ОПК та створити відповідну вертикаль управління ОПК держави (детальніше у попередній заяві Експертної ради – http://cacds.org.ua/ru/activities/405). Провести інвентаризацію наявних ОВТ (в тому числі реалізованих на внутрішньому ринку), наявних технологій та виробничих потужностей – вжити заходів для їх використання. В ДОЗ на 2015 – 2018 рр. включити НДДКР щодо створення і національного виробництва оперативно-тактичних ракетних комплексів (ОТРК або БФРК /багатофункціональний/) та протикорабельних ракет (ПКР), високоточних артилерійських боєприпасів, мінометів (прийняті на озброєння 14 років тому, але виробництво не налагоджене), високоточних засобів ураження типу «Стугна», «Корсар» та інших. Забезпечити в межах ДОЗ-2015 завершення випробувань високоточних засобів ураження (наприклад, для Су-25, див. додаток). Включити у ДОЗ пункти підготовки виробництва потрібних армії ОВТ, у першу чергу, для посилення Ракетних військ та артилерії, підрозділів спецпризначення. Передбачити забезпечення за рахунок військово-технічного співробітництва (ВТС) із західними державами отримання комплектуючих (імпортозаміщення російських) та технологій для організації виробництв на території України. Імпорт іноземної техніки має розглядатися лише у виключних випадках – коли необхідно забезпечити термінові поставки та коли неможливо організувати виробництво в України. Створити умови для державно-приватного партнерства.
Третє. Запровадити парламентський та громадський контроль оборонної та оборонно-промислової сфери. Для чого проводити обговорення (мозкові штурми) за участю експертів (включно, недержавних, неурядових структур). Забезпечити прийняття низки важливих законів (детальніше у попередній заяві Експертної ради – http://cacds.org.ua/ru/activities/405).
Неурядову Експертну раду з питань національної безпеки було створено за ініціативи Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння у квітні 2014 року. До її складу увійшла низка відомих у країні профільних експертних організацій та оборонних аналітиків, з початку 2015 року до даного форуму, що працює в режимі «закритого клубу фахівців», приєднався ряд директорів великих оборонних підприємств і народних депутатів Верховної Ради України, а також група іноземних фахівців з Великої Британії та Грузії.
Додаток: «О роялти и выталкивании «частников» из «оборонки», Defense Express, http://www.defense-ua.com/rus/hotnews/?id=44124