Сектор безпеки України

ВІДСУТНІСТЬ ДЕРЖПРОГРАМИ РЕФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ОПК СУТТЄВО ГАЛЬМУЄ ПРОЦЕС ПЕРЕОЗБРОЄННЯ ЗСУ – ЕКСПЕРТ

Внаслідок тривалої відсутності прозорої стратегії реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу (ОПК) Україна не може якісно переозброювати власну армію.

Внаслідок тривалої відсутності прозорої стратегії реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу (ОПК) Україна не може якісно переозброювати власну армію.

Таку заяву зробив директор Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Валентин Бадрак. Він переконаний, що саме гальмування прийняття Держпрограми реформування та розвитку ОПК суттєво створює перешкоди для розв’язання низки поточних проблем: чіткої побудови пріоритетів та черговості виробництва озброєнь і військової техніки (ОВТ), створення належних умов для залучення приватних і іноземних підприємств, розширенню військово-технічного співробітництва (ВТС) в межах двосторонніх та мультинаціональних проектів, покращення якості виробництва та інших, включно приватизацію частини оборонних підприємств. Експерт додав, що ключовим проблемним наслідком гальмування прийняття Держпрограми реформування та розвитку ОПК стане унеможливлення її фінансування в межах Держбюджету у 2017 році.

Бадрак при цьому зазначив про існування міжвідомчих бар’єрів на етапах розробки вже Концепції Державної цільової програми реформування та розвитку ОПК на період до 2020 року, яку було затверджено Кабінетом міністрів України у січні 2016 року. Експерт конкретизував, що в установлений Урядом двомісячний термін терміни (до квітня 2016 р.) означену Державну програму так і не було затверджено.

Крім того, підкреслив керівник ЦДАКР, відсутність центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, що мав би відповідати за діяльність ОПК, призводить до безвідповідальності посадових осіб за невиконання рішень РНБО та Уряду. Він висловив переконання, в разі відмови влади створити центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом реалізація Держпрограми реформування та розвитку ОПК буде приречена на провал, оскільки переважна більшість питань є міжвідомчими. Фахівець також вважає за необхідність створення дієвих механізмів координації та контролю за ухваленням і виконанням рішень в цій сфері – через посилення ролі Інституту генеральних конструкторів та Науково-технічної ради, а також прозорих парламентського і цивільного громадського контролю. «Чинна влада України, якщо тільки бажає справжнього переозброєння ЗСУ, має раз і назавжди відмовитися від штучно утвореного «режиму ручного управління»», – підкреслив директор неурядового центру.

Бадрак додав, що відсутність такої Держпрограми суттєво уповільнює створення сучасних озброєнь і військової техніки з використанням технологій країн НАТО та за стандартами Північноатлантичного альянсу, а також зменшує потенціал інвестицій в цій сфері. Експерт також закликав Генеральний штаб ЗСУ стати лідером у процесі створення орієнтирів для оборонної промисловості – через прозоре висвітлення вимог до новітніх ОВТ, які армія має отримати у короткотерміновій та середньотерміновій перспективі. Крім того, переконаний фахівець ЦДАКР, Державна цільова програма реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу на період до 2020 року повинна бути узгоджена з Державною цільовою оборонною програмою розвитку озброєння та військової техніки на період до 2020 року та Програмою реформування та розвитку Збройних Сил та інших військових формувань України, які, незважаючи на фактичну війну Росії проти України, також досі не затверджені.