Сектор безпеки України

В УКРАЇНІ НЕОБХІДНО ЗАБЕЗПЕЧИТИ РЕАЛЬНУ ПОЛІТИЧНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА СТАН БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ ДЕРЖАВИ – ГОЛОВА ЕКСПЕРТНОЇ РАДИ ЦДАКР

В контексті уроків з отриманого під час АТО досвіду, окремий комплекс проблемних питань становлять загальні питання організації оборони країни. Необхідно забезпечити реальну політичну відповідальність за стан безпеки і оборони України, вважає Леонід Поляков, голова експертної ради Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння (ЦДАКР).

В контексті уроків з отриманого під час АТО досвіду, окремий комплекс проблемних питань становлять загальні питання організації оборони країни. Необхідно забезпечити реальну політичну відповідальність за стан безпеки і оборони України, вважає Леонід Поляков, голова експертної ради Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння (ЦДАКР).

«Відповідальність Верховної Ради за кадрові призначення має бути суттєво підвищена, оскільки сьогодні парламентські фракції своїх представників серед керівництва силових структур практично не мають (за виключенням МВС). Однак, щоб відповідати – потрібно мати й належні повноваження, яких зараз парламентські комітети не мають», – підкреслює експерт. «Наприклад, з питань погодження відомчих програм реформування і розвитку силових структур. Їх розробляють міністерства і відомства, затверджує Президент – а забезпечувати ресурсами має Парламент, з яким показники програм реформування майже ніколи не лише не узгоджують, але й не інформують про них», – додав Л.Поляков.

Загалом, для забезпечення ефективної оборони України потрібно серед іншого терміново вирішити цілий ряд проблем парламентського контролю. Фактично, необхідно реформувати всю систему парламентського контролю над сектором безпеки. Зокрема, це стосується впровадження дієвих стандартів парламентського контролю у кадрових питаннях на рівні комітетів – не лише заслуховування, але й повноваження щодо погодження кандидатур, які пропонує Президент або Прем’єр-міністр. Також комітети мають отримати повноваження «викликати» для свідчень і доповідей міністрів та їм рівних керівників, а не лише «запрошувати» – як це відбувається зараз. Також потрібно забезпечити високу професійну працездатність державного і парламентського апаратів, зокрема, шляхом підвищення ефективності професійної освіти співробітників апаратів та вивчення англійської мови. Нормативною базою передбачена спільна освіта військових і державних службовців у відомчих академіях, однак на практиці це не реалізується. Потрібно краще гармонізувати інструменти стимулювання цінних фахівців-професіоналів – платні, пільг, житла, медичного обслуговування, резюмував голова експертної ради ЦДАКР.