Сектор безпеки України

ПЕРЕГОВОРИ У МІНСЬКОМУ ТА НОРМАНДСЬКОМУ ФОРМАТАХ ВКОТРЕ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ ЇХ НЕЖИТТЄЗДАТНІСТЬ – ЦДАКР

Зусилля Заходу, спрямовані на «замороження» російсько-українського конфлікту, залишаються ключовим міжнародним чинником, який впливає на Україну. А хід переговорів та консультацій у Мінському та Нормандському форматах підтверджують їх неефективність та нежиттєздатність, - вважають експерти Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР).

Зусилля Заходу, спрямовані на «замороження» російсько-українського конфлікту, залишаються ключовим міжнародним чинником, який впливає на Україну. А хід переговорів та консультацій у Мінському та Нормандському форматах підтверджують їх неефективність та нежиттєздатність, – вважають експерти Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР).

В той же час, країни Заходу вперто намагаються примусити Україну – всупереч українським інтересам і елементарній логіці – піти на компроміс і розпочати політичні процеси на окупованому Донбасі. Це пояснюється наближенням загальних парламентських виборів у ФРН (2017), в результаті яких може відбутися повне перезавантаження уряду країни (при цьому, невдача Мінського процесу може завдати ще одного удару по рейтингу А.Меркель).

На додачу до президентських виборів у США (листопад 2016) це залишає дуже короткий проміжок часу для реалізації замислів Мінського та Нормандського форматів. Перевибори канцлера ФРН та президента США вочевидь поставлять питання про цілковите переосмислення підходів до вирішення російсько-українського конфлікту. Це примушує ФРН діяти все більш активно та імпульсивно, відкриваючи нові можливості для російської дипломатії з метою завершення операції з перетворення окупованого Донбасу на «Придністров’я-2». В той же час, наближення парламентських виборів власне у Росії (вересень 2016 року) додає переговорам ще більшої напруги.

Останнє засідання міністрів закордонних справ у Нормандському форматі, яке відбулось 11 травня у Берліні, цілком підтверджує ці припущення. Переговори знову завершилися нічим. Міністр закордонних справ України Павло Клімкін повідомив, що учасники зустрічі погодилися щодо необхідності «наявності міжнародного компоненту» під час виборів на Донбасі. «Який це буде компонент – це вже інше питання», – сказав міністр. Клімкін додав, що російська сторона представила свої варіанти виборчого законодавства. «Але я сказав панові Лаврову, що ми здатні самі написати українське законодавство, і жодні поради нам не потрібні. Таким чином, у цьому питанні у нас немає ніякого прогресу», – пояснив Клімкін.

У свою чергу, МЗС Росії Сергій Лавров звинуватив Україну у спробах відтягнути реалізацію політичних домовленостей, укладених у Мінську в лютому 2015 року. За його словами, українська сторона прагне ввести на Донбас воєнізовану місію. «Поки що, нажаль, мій висновок такий, що з українського боку періодично висуваються якісь нові приводи для того, щоб відкласти реалізацію найголовніших домовленостей», – сказав голова російського МЗС.

На думку експертів ЦДАКР, на цей час, враховуючи всі зовнішні та внутрішні аспекти розвитку ситуації довкола російсько-українського конфлікту, найбільш доцільною стратегією для України є збереження переговорів у Мінському та Нормандському форматах у поточній динаміці – «ні прогресу, ні регресу». Прийняття будь-яких рішень у ситуації, коли на основних гравців процесу (ФРН та РФ) тиснуть передвиборчі чинники, можуть призвести до нової дестабілізації ситуації в зоні конфлікту.