Сектор безпеки України

Михайло САМУСЬ: «ТОКСИЧНІ» ВЕРТОЛЬОТИ. БУДАПЕШТ ПІШОВ НА ПРЯМЕ ПОРУШЕННЯ САНКЦІЙ ЄС ПРОТИ РОСІЇ

Угорщина продовжує військово-технічне співробітництво з Росією

Угорщина продовжує військово-технічне співробітництво з Росією

«Казус Siemens», безумовно, продемонстрував Європі, що бізнес з росіянами краще називати своїми словами: це оборудки з шахраями та пройдисвітами. Та до того, ж з шахраями з країни-агресора, яка вбила тисячі українських солдат та цивільних.

Однак, як видно, це не заважає європейським країнам, які часто виступають менторами в міжнародних справах, повчаючи, в тому числі, Україну, як треба поважати та дотримуватися демократичних цінностей, продовжувати військовий business as usual з Кремлем.

Ще в минулому році ЦДАКР повідомляв про те, як італійці, незважаючи на санкції, продовжують поставляли російській армії бронемашини Iveco LMV. До речі, ці машини потім використовувалися російськими військовими в Сирії. До цього часу реакція офіційного Риму на ці оборудки, які явно порушують не лише санкції ЄС проти РФ, але й базовий документ Євросоюзу у сфері торгівлі зброєю – «Кодекс поведінки ЄС у сфері експорту озброєнь» – не відома.

А ось свіжа інформація про бізнес, від якого йде відчутний запах крові. Французька компанія ECA Group, очевидно, не помічаючи того, що Росія веде відкриту воєнну агресію, поставляє цій державі безпілотні надводні та підводні апарати військового призначення – тобто, найбільш передові технології, які зараз доступні на світовому ринку військово-морської техніки. Мова йде про безпілотні катери Inspector Mk 2 та бойові підводні апарати Seascan Mk 2. Більш того, як заявив російській пресі комерційний директор ECA Group Домінік Маллє, французька компанія розпочинає організацію виробництва цих військово-морських дронів у Росії. Цікаво, чи задумувався пан Маллє про те, що його надводні та підводні роботи в руках російських військових перетворяться на знаряддя вбивства, які будуть застосовуватися в Чорному та Азовському морях проти України. А також в Балтійському – де французький Inspector Mk 2 та Seascan Mk 2 буде застосовуватися проти ВМС країн НАТО.

На цьому фоні, з Будапешту надходить інформація, що угорський уряд не припиняє свої військово-технічні контакти з Кремлем. У 2016 році між Росією та Угорщиною велись переговори про можливість закупівлі угорським міноборони до 30 вертольотів Мі-8/17 на суму близько $490 млн. З причини відсутності в угорському бюджеті грошей ця оборудка не відбулася. Однак, Будапешт домовився про «економ-варіант» – ремонт в Росії чотирьох вертольотів Мі-17. У травні 2017 року угорські вертольоти повернулися з РФ на 59 авіабазу ВПС Угорщини у Кечкеметі. При цьому, угорський уряд чомусь вирішив, що ремонт військових вертольотів у Росії не підпадає під санкції ЄС. Хоча, за всіма правовими канонами надання послуг з ремонту військової техніки входить у поняття «військово-технічне співробітництво». Адже, немає різниці, що саме здійснюється в рамках військово-технічного співробітництва – продаж озброєнь, ремонт військової техніки чи трансфер військових технологій – у будь-якому разі, військово-технічне співробітництво з Росією для країн ЄС заборонене.

Однак, зрозумівши, що Брюссель закриває на це очі, угорський уряд вирішив не зупинятися. І вже у червні міністерство оборони Угорщини розпочало процедуру підготовки до проведення тендеру стосовно ремонту ударних вертольотів Мі-24. На офіційній сторінці «Щоденних електронних тендерів» (Tenders Electronic Daily, Додаток до Офіційного журналу ЄС) 29.06.2017 року МО Угорщини розмістило повідомлення, що шукає підрядника для виконання робіт з ремонту та обслуговування шести вертольотів Мі-24П та шести вертольотів Мі-24В. Термін виконання контракту – чотири роки з моменту підписання сторонами відповідних угод.

Очевидно, що це повідомлення є чистою формальністю, яка покликана продемонструвати «прозорість» процедури пошуку виконавця для здійснення ремонту 12 угорських вертольотів Мі-24. Насправді, умови тендеру прописані так, що виграти їх може тільки одна компанія – «Вертольоти Росії».

Не будемо ставити під сумнів сам факт вибору досить суперечливого варіанту інвестування грошей у застарілі вертольоти виробництва СРСР, які після ремонту за своїми бойовими можливостями так і залишаться у 80-х роках минулого століття. Цей ремонт здійснюється за гроші угорських платників податків і саме вони мають контролювати свій уряд. Хоча, як вказують спеціалісти, набагато ефективнішим варіантом для Угорщини була б закупівля сучасних західних вертольотів, скажімо, багатоцільових гвинтокрилів Black Hawk, котрі багаторазово перевищують можливості тих самих Мі-17 чи Мі-24 зі складу збройних сил Угорщини.

Так само, не наша справа, як саме Путін примушує угорських політиків танцювати під його дудку, ставлячи під загрозу національні інтереси Угорщини, боєготовність угорської армії та власну політичну кар’єру. У кадебешників арсенал методів не змінюється вже майже сто років: брехня, шантаж і провокація. Мабуть Путіну вдається успішно застосовувати ці методи проти угорських очільників. Але це, знову ж таки, їхні проблеми.

Втім, не можна залишати без уваги факт прямого порушення Угорщиною санкцій ЄС проти Росії у сфері військового та військово-технічного співробітництва. Чи Будапешт до цього часу не вірить в те, що Росія окупувала Крим та Донбас і кожного дня вбиває українців? Може, угорським дипломатам варто приїхати до України і зустрітися з полоненим російським військовослужбовцем Агєєвим? Розпитати його про те, що він робив на Донбасі і скільки українських солдат він вбив за гроші, які були сплачені угорськими платниками податків до російського бюджету за ремонт вертольотів.

Одне можна сказати з впевненістю: угорські вертольоти тепер «токсичні» не менше, ніж німецькі турбіни Siemens. І нічого доброго цей business as usual на українській крові Угорщині не принесе.

Михайло САМУСЬ,

Центр досліджень армії, конверсії та роззброєння