Проблеми ціноутворення при виробництві озброєнь
Сучасна модель цін у даній галузі виглядає так: витрати плюс фіксований рівень прибутку, який чітко встановлений законодавством. Якщо звернути увагу на структуру ціни з покупними комплектуючими та зарплатами, то в результаті виходить, що чим більш високотехнологічна продукція, тим менша рентабельність. Парадокс, який не має права на життя. Питання ціноутворення в процесі придбання та розробки нових зразків озброєння – дуже серйозне. Воно в першу чергу стосується зміни підходу та парадигми. У приватного сектору є своє бачення вирішення даної ситуації.Наприклад, формувати вартість зразків на конкурентних засадах та з урахуванням вартості доступних світових аналогів. Насправді все виглядає досить просто: або купується зразок у національноговиробника, абоіноземний аналог, за умови, що він дійсно потрібен. Якщо звернути увагу на безпілотні авіаційні комплекси, я можу сказати, що найближчий іноземний аналог комплексу, який виготовляється «Атлон Авіа», коштує в 3 рази дорожче. Проте чому? Відповідь риторична, якщо взяти до уваги рентабельність підприємства. Потрібно підтримувати вітчизняного виробника і давати можливість заробляти не лише 2%: маючи такий рівень прибутку жодне виробництво не може розвиватися та вдосконалюватися.
Інший чинник, що стримує розвиток приватних компаній оборонної промисловості, – це нерозуміння затребуваності продукції в довгостроковій перспективі. Тому Ліга оборонних підприємств України створена як відповідь на вищевказані проблеми і ми активно включилися в роботу по формуванню більш ефективнихусучасних умовах механізмів взаємодії держави та приватного сектору.
Як отримати державне замовлення
Наша компанія пройшла дуже простий шлях і я можу поділитись цим досвідом. Після презентації готового зразка у Міністерстві оборони, він повинен пройти випробування у Державному науково-дослідному центрі Збройних Сил (наразі працює в Чернігові). Будь-які перешкоди для того, щоб пройти випробування відсутні. Фахівці центру готові приймати різні зразки, які відповідають потребам Збройних Сил. Власне, з цього почалась робота нашої компанії, коли в 2014 році ми почали перші випробування комплексів, які тоді, звісно, мали багато недоліків, але довели свою здатність виконувати на той час необхідні оперативні завдання. На сьогодні існує ПостановаКабінету Міністрів № 345, яка впроваджує спрощений режим для закупівлі зразків військової техніки та озброєння. У ній виділенотри категорії продукції: 1) зразки, які серійно виробляються в Україні; 2) ті, які закуповуються з-за меж України; 3) ті, що розроблені в ініціативному порядку українськими підприємствами і серійно не виробляються. Власне, до останньої групи потрапляють зразки таких компаній як «Атлон Авіа».
Тож процедура отримання державного замовлення досить проста. Тобто немає жодних перешкод. До речі, зараз постало питання про внесення змін до закону про ліцензування окремих видів господарської діяльності, а саме щодо повернення до політики ліцензування виробництва військової техніки та боєприпасів. Але поки що цей закон не прийнятий, тобто навіть ліцензія ще не потрібна, щоб виробляти ті чи інші зразки. Єдине, що потрібно мати виконавцю державного оборонного замовлення – це створити секретний відділ, який буде займатися його виконанням.
Артем В’юнник
Директор ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Атлон Авіа»
(розробник та виробник безпілотних авіаційних комплексів)