Публікації експертів

Індія як можливий майданчик для перемовин: можливості та підводні камені проведення Саміту миру в Нью-Делі

28 жовтня цього року президент України Володимир Зеленський в інтерв’ю для The Times of India, відповідаючи на питання журналістів з приводу проведення другого Саміту миру, зазначив, що Нью-Делі розглядається в якості майданчику для перемовин між Україною та Російською Федерацією.

Пряма цитата: «Ми говорили з прем’єр-міністром Моді. У нас є майданчик, Саміт миру. Я вважаю, що ми могли б провести другий Саміт миру в будь-якій поважній столиці. Безумовно, це може бути в Індії, і прем’єр-міністр може це зробити, може організувати відповідний саміт, але для цього потрібно нам підготуватися».

Проведення другого Саміту миру в Республіці Індія(далі – РІ) несе собою як можливості для Києва та Нью-Делі, так і певні ризики. Тому детального аналізу потребують інтереси сторін та проблематика посередницької ролі Південноазійського гіганта задля можливості дати відповідь на запитання: «Чи погодиться прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді допомогти з організацією відповідного саміту в Нью-Делі?»

Можливий інтерес України. Київ зацікавлений у проведенні Саміту миру в Індії з ряду причин:

По-перше, Україна, усвідомлюючи важливість підтримки з боку країн так званого «Глобального Півдня», активізувала цей трек у своїй зовнішньополітичній діяльності, маючи на меті залучити їх до проведення саміту та просувати реалізацію формули миру. Це має стратегічне значення для Києва, адже підтримка з боку країн, що розвиваються, потрібна задля сприяння легітимізації українських мирних ініціатив на міжнародній арені.

Важливим партнером в цьому контексті може стати РІ, яка позиціонує себе як «Голос Глобального Півдня». Проведення саміту на її території може забезпечити умови для збільшення представництва країн, що розвиваються, завдяки вагомому авторитету Нью-Делі серед членів «Руху неприєднання».

По-друге, Україна зацікавлена у поглибленні відносин з Індією, адже вбачає в ній стратегічного важливого партнера в Південній Азії, де інтереси Києва, на даний момент, слабко представлені.

Організація саміту на території Індії дозволить збільшити кількість офіційних контактів між сторонами, що підсилить нещодавнє потепління в відносинах. Ці зрушення стали результатом візитів першої заступниці міністра закордонних справ Еміне Джапарової, міністра закордонних справ Дмитра Кулеби до РІ, а також прем’єр-міністра Нарендри Моді до України, в рамках яких було обговорено напрямки співпраці, зокрема в сільському господарстві, економіці та культурі. До цього слід додати візит заступниці МЗС Ірини Боровець, яка вперше отримала можливість представляти Україну на конференції «Діалог Райсіна» — своєрідному Делійському варіанті Мюнхенського безпекового форуму.

Можливий інтерес Індії. Виходячи із аналізу сучасного зовнішньополітичного курсу Індії, що спрямований на набуття нею статусу одного з полюсів нового поліцентричного світового порядку, основним інтересом в організації Саміту миру для Нью-Делі є можливість продовження реалізації стратегій «Vishvaguru»(укр. «Світовий вчитель») та «Vishvamitra»(укр. «Світовий друг»). Суть першої полягає в прагненні РІ стати моральним та політичним світовим лідером, або ж гуру, що яскраво підкреслює амбіції Індії стати глобальною державою. Під ідеєю ж «Світового друга» мається на увазі бажання Індії позиціонувати себе як державу відмінну від США, КНР та країн Європи задля посилення позицій на «Глобальному Півдні».

Крім того, проведення відповідного саміту на території Індії покращить її імідж та зміцнить міжнародний авторитет як країни, що сприяла вирішенню російсько-української війни.

Поза увагою не можна і лишати той факт, що громадяни Індії почали цікавитись зовнішньою політикою і для них стало важливим, щоб їхня країна займала одну з провідних ролей на світовій арені. В цьому контексті, Бгаратія Джаната Парті на чолі з Нарендрою Моді матиме неабияку вигоду від організації саміту, адже це дасть їм змогу заробити політичні бали та зміцнити підтримку від свого електорату.

Проблематика. Незважаючи на аргументи на користь проведення Саміту миру саме на території Індії, не варто сприймати це як стовідсотковий сценарій, адже є висока ймовірність відмови Нарендри Моді щодо підтримки цієї ініціативи.

Дуже важливим фактором, який потребує уваги, є наявність невирішеного територіального питання між Індією і Пакистаном навколо Кашміру. В цьому контексті необхідно врахувати принцип виключно двостороннього формату для врегулювання всіх спірних питань, який весь час відстоює Нью-Делі.Ця позиція ґрунтується на положеннях Шимльської угоди 1972 року, в якій чітко прописано, що «обидві країни сповнені рішучості врегулювати свої розбіжності мирними засобами шляхом двосторонніх переговорів або будь-якими іншими мирними засобами, взаємно погодженими між ними»[2]. Тому Індія відстоює підхід, який передбачає уникнення від посередництва третіх країн чи багатосторонніх форматів переговорів.

Таким чином, пропозиція провести Саміт миру в Індії щодо можливого урегулювання російсько-української війни може викликати скепсис у Нью-Делі. РІ може сприйняти це як загрозу своїй позиції щодо двостороннього підходу, адже саміт має багатосторонній формат і може створити небажаний прецедент у зовнішній політиці Індії щодо вирішення Кашмірського питання. У такому випадку його проведення може бути розцінене Пакистаном та міжнародним середовищем як відхилення від традиційної для Нью-Делі позиції.

Іншим проблемним моментом, який може вплинути на посередницькі зусилля Індії, є те, що вона не поставила свій підпис у спільному комюніке першого Саміту миру, який проходив у готелі «Бюргенштоці» в Швейцарії 15-16 червня 2024 року.

Висновок. Отже, зважаючи на викладену проблематику, можна стверджувати, що існує висока ймовірність того, що РІ не стане новим майданчиком для перемовин. Проте існує й альтернативний сценарій посередницької ролі Нью-Делі у вирішенні російсько-української війни. У разі відхилення від проведення мирного саміту Індія може погодитися відігравати роль «посланця», який, за необхідності, буде передавати політичні меседжі між істеблішментами України та Росії.

Андрій Бузинов,

експерт Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння

Список використаних джерел

1. Українська правда. Зеленський: Прем’єр Моді міг би допомогти організувати другий Саміт миру в Індії. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/28/7481709/.

2. Simla Agreement. Ministry of External Affairs, Government of India. URL: https://www.mea.gov.in/Portal/LegalTreatiesDoc/PA72B1578.pdf.