Дунайський сектор Коментарі Події Регіони

ЦДАКР взяв участь в експертній дискусії на тему «Республіка Молдова на перехресті. Захід чи Схід»

21 листопада 2018 року ЦДАКР взяв участь (в режимі відео-конференції) у круглому столі на тему «Республіка Молдова на перехресті. Захід чи Схід», який проводився румунськими партнерами –  New Strategy Center в Бухаресті.

В рамках даного заходу українським експертом – керівником Дунайського сектору ЦДАКР – головним редактором журналу Ukrainian Defense Review ІКК Defense Express Антоном Міхненко, було надано експертну оцінку стосовно політичної ситуації в Республіці Молдова, перспектив вирішення Придністровського конфлікту після виборів в лютому 2019 року в Молдові та зв’язку між планами Кремля в Придністров’ї та на окупованому Донбасі.

Так, зокрема, експерт зазначив, що складність ситуації в Республіці Молдова (РМ), визначається високою ймовірністю зміни зовнішніх орієнтирів після парламентських виборів у лютому 2019 року.
При цьому, в українському експертному середовищі на сьогодні розглядається низка можливих сценаріїв розвитку подій після виборчих перегонів:
– коаліція проросійської Партії соціалістів РМ (ПСРМ) (І.Додона) та Демократичної партії Молдови (ДПМ) (В.Плахотнюка);
– перемога ПСРМ ( проросійські сили отримують більшість мандантів в парламенті і одноосібно приймають рішення;
– партійний союз проти ДПМ (об’єднання ПСРМ з іншими партіями РМ, які пройдуть до парламенту, зокрема про європейських «Платформа DA» (А.Нестасе) та Дія та солідарність (М.Санду).
– перманентна парламентська криза (відсутність коаліційної більшості в законодавчому органі країни і як наслідок чергові вибори ).

Наразі, найбільш вірогідним сценарієм розвитку подій є об’єднання ПСРМ та ДПМ, оскільки, в результаті виборів ДПМ матиме перевагу у мажоритарних округах, а ПСРМ – по партійним спискам. І хоча Ігор Додон неодноразово заявляв про неможливість створення коаліції ПСРМ та ПДМ, на практиці картина може бути дещо іншою. Наприклад, зазначені партії неодноразово голосували однаково по низці питань, які цікавили обидві політичні сили (зокрема, внесення змін у виборче законодавство). Також, вони мають практично єдину парадигму подальшого розвитку для країни, яка ґрунтується на курсі «молдовенізму» (власний шлях розвитку для Молдови). Врешті решт, відповідно до оцінок молдавських експертів, лідер ДПМ Володимир Плахотнюк має безпосередній вплив на Ігоря Додона.

Така розстановка сил, безумовно, вплине на зовнішню політику країни, насамперед, у відносинах з Європейським Союзом. Наразі, у Брюсселі розчаровані реформами в країні, рівнем демократичних свобод, тиском на опозицію, тощо. А після виборів ситуація у відносинах може тільки погіршитися. Замість цього, очевидно, отримає імпульс співпраця з РФ, оскільки Соціал-демократичний союз намагатиметься компенсувати втрати європейського вектору, шляхом поглиблення відносин з Росією.

Стосовно Придністровського конфлікту, експерт зазначив, що українське експертне середовище вважає, що метою дій РФ є федералізація Молдови, де кожен суб’єкт федерації може впливати на зовнішню політику держави. На сьогодні до влади прийшов проросійський президент, а після виборів 2019 року може бути сформований проросійський парламент. Надалі цілком можливим сценарієм розвитку подій є федералізація Молдови, що буде продемонстровано світовій спільноті, як можливий «шлях до вирішення конфлікту на Донбасі».

Щодо відносин РМ та України, експерт зазначив, що у разі формування проросійського парламенту, слід очікувати на погіршення відносин між Києвом та Кишиневом. Крім того, українська сторона буде змушена посилити військову присутність на кордоні з Молдовою. Адже Київ вважатиме РМ територією російського впливу, яка може бути використана для військової агресії проти України.

Участь в заході також взяли представники румунського та молдовського експертного середовища. Серед них президент Інституту розвитку та соціальних ініціатив  IDIS Viitorul (Республіка Молдова) Ігор Мунтяну (Igor Munteanu), член наукової ради New Strategy Center (Румунія) Дан Дунгачіу (Dan Dungaciu), колишній міністр закордонних справ Румунії, голова New Strategy Center (Румунія) Сергіу Челак (Sergiu Celac) та директор Центру з попередження конфліктів (Румунія) Юліан Кіфу (Iulian Chifu).