Утворення галузевих холдингів може стати першим етапом кардинальної реформи ОПК. Таких висновків дійшли експерти Центру досліджень, армії та конверсії ЦДАКР після проведення спільного дослідження із групою підприємств ДК «Укроборонопром», які мають утворити перший галузевий холдинг «Радарні системи», та у безпосередньому зв’язку із КП «НВК «Іскра».
Серед іншого, в ЦДАКР відзначили, що ідея практичного утворення та оформлення першого галузевого холдингу, яка була ініційована КП «НВК «Іскра» та передбачала певний перерозподіл компетенцій підприємств учасників, заслуговує на особливу увагу, оскільки передбачає принцип синергії та поштовх до розвитку технологій спільними зусиллями учасників.
Після аналізу проведеного спільно із КП «НВК «Іскра» та іншими підприємствами майбутнього холдингу «Радарні системи» оглядового дослідження щодо зусиль держави у сфері трансформації державного сегменту ОПК та утворення галузевих холдингів експерти зазначили про наступні тенденції.
Перша. Нинішня конструкція побудови та функціонування державного сектору ОПК є застарілою та не сприяє розвитку технологій і, як наслідок, розвитку новітніх озброєнь та військової техніки. Закостеніла форма оборонних підприємств свого часу (у часи СРСР) дозволяла акумулювати зусилля за рахунок потужного фінансування з боку держави та штучно утвореної внутрішньої конкуренції паралельно існуючих шкіл практично у кожному сегменті ОПК. Однак перехід на умови вільного ринку та поступове втрачання лідерства на світовому ринку у багатьох сегментах вимушує переглянути стратегію розвитку ОПК та максимально осучаснити конструкцію самого ОПК. Досить показово, що й самі керівники підприємств, зокрема, першого галузевого холдингу Укроборонпрому майже одностайно наполягають на проведенні реформування.
Друга. Нинішній формат функціонування державного сектору ОПК суттєво гальмує військово-технічне співробітництво (ВТС) України з іноземними державами, зокрема, у частині створення спільних підприємств та спільних розробок і виробництва озброєння і військової техніки. Саме ВТС України з іноземними державами в умовах військового протистояння агресії Росії є виключним шляхом отримання новітніх технологій західного світу. Частина таких технологій може прийти в Україну шляхом об’єднання зусиль та утворення як спільних розробок, так і спільних виробництв. Ще частина – особливо, коли йдеться про надсучасну високотехнологічну продукцію, – у вигляді утворення на території України виробництв із збірки крупних вузлів та агрегатів – із подальшим нарощуванням технологічних можливостей України та її власної частки у таких виробництвах. Те ж саме торкається й локалізації виробництв деякої номенклатури особливо важливої для сил оборони України військової техніки. Нарешті, ще одна частина технологій може прийти в Україну через інвестиції – після організації відкритих, прозорих процедур часткової приватизації підприємств ОПК.
Третя. Нинішній формат функціонування державного сектору ОПК суттєво гальмує й розвиток приватного сегменту ОПК України, який почав стрімкий розвиток із початком війни Росії проти України. То ж, передбачається, що саме зміна конструкції державного сектору ОПК зробить його більш гнучким та здатним до конструктивної взаємодії із приватним сектором. Включно й входження приватного бізнесу (інвестицій) у новітні, сучасні структури ОПК.
Четверта. Експертна група дійшла висновку, що саме утворення на фундаменті Укроборонпрому низки галузевих холдингів – у перспективі, самостійних бізнесових та науково-промислових одиниць, – є вдалою розробкою групи фахівців під керівництвом Романа Бондаря (нині першого заступника генерального директора Укроборонпрому) та може стати першим позитивним поштовхом до масштабних перетворень ОПК України. Спрямування реформи має відбуватися із прицілом на лібералізацію внутрішнього ринку, збільшення операційних можливостей для підприємств ОПК усіх форм власності, а також, сприянню притоку інвестицій та технологій. Вагомим цементуючим елементом реформи має стати робота створеного у 2020 році Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України та Верховної Ради України – у частині доведення законодавчої бази до рівня, коли фактично буде створено карту покрокових дій для виконавців реформи. Ще одним із вагомих елементів трансформації оборонної промисловості має стати утворення окремої ділянки для розроблення й експертизи надскладних рішень, пов’язаних із даною реформою. Передусім, всебічного аналітичного забезпечення та узгодження позиції усіх безпекових міністерств і відомств, які торкатимуться трансформації ОПК, інвестицій, технологій, імпорту іноземної продукції та оборонного планування, включно, модернізації системи оповіщення ОПК Генеральним штабом ЗСУ про наміри середньострокового та довгострокового планування.