Поиск по сайту:

Публикации экспертов

В КОСМОС С ЗЕМНЫМИ ПРОБЛЕМАМИ
После развала Советского Союза Украине достался огромный научно-производственный потенциал в космической отрасли. За весь период независимости стране удалось его не только сохранить, но и развить. Сегодня продукция украинских производителей известна во всем мире - это в первую очередь ракеты-носители, доставляющие спутники на орбиту. Их спектр широк - от ракетоносителя «Циклон-3», который берет на борт 600 кг груза, до «тяжеловеса» «Зенит-3SL», который вытягивает за пределы планеты добрых 6 т. Благодаря имеющимся достижениям, Украина играет важную роль в ряде международных проектов, таких как «Морской старт», «Наземный старт», «Алкантара» и т.д. Однако отрасль постоянно сталкивается с теми или иными трудностями. В первую очередь они связаны с вопросами финансирования. Но даже в таких условиях украинским предприятиям удается существовать и в некотором роде развиваться. Недавно в прессе прошла информация, что Украина может сорвать график космических запусков по программам «Морской старт» и «Наземный старт», а это в свою очередь может существенно повлиять ни имидж и престиж государства. Defense Express попытался разобраться с данной проблемой и получить реальную картину сложившейся ситуации.
Все публикации
Комментарии
03 октября 2014 12:00

Дмитро КІВА: «ДП «АНТОНОВ». ВІЙСЬКОВО-ТЕХНІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО В АВІАЦІЙНІЙ ГАЛУЗІ»

ДП «АНТОНОВ» – найбільший в Україні розробник та виробник авіатехніки. Підприємство має потужну науково-дослідну та виробничу базу для створення та модернізації військової та цивільної авіатехніки. Оскільки сучасна українська авіаційна промисловість сьогодні насамперед експортно-орієнтована галузь, тому міжнародне співробітництво у цивільному та військово-технічному напрямках є обов’язковою складовою її розвитку.

За своєю структурою ДП «АНТОНОВ» нічим не відрізняється від аналогічних підприємств Заходу. Під загальним керівництвом здійснюється повний цикл створення літака – від конструювання та випробувань до серійного виробництва та післяпродажної підтримки.  Для цього підприємство має основні підрозділи: дослідне конструкторське бюро, дослідний завод, льотно-випробувальний центр та серійний авіазавод.

Розробка сучасної авіатехніки неможлива без залучення наукових досягнень і передових технологій. Сьогодні на ДП «АНТОНОВ» налічується 10 науково-дослідних комплексів рівня національного надбання. Щорічно провадиться більш 200 наукових досліджень.

ДП «АНТОНОВ» має багаторічний досвід у розробці авіаційної техніки. За 68 річний період існування побудовано понад 22000 літаків більш ніж 100 типів та модифікацій, 5030 з яких експлуатується у 78 країнах світу. Значна частина з цих літаків має військове призначення.

Сьогодні у серійному виробництві знаходяться такі типи літаків як: Ан-140-100, Ан-148-100, Ан-158, Ан-74, Ан-32. Певна кількість цих літаків виробляється для потреб силових структур різних країн світу.

У розробці знаходиться ряд нових літаків та їх модифікацій це: Ан-70/Ан-188, Ан-178, Ан-124-121/-200, Ан-148-300, Ан-132 і Ан-2-100. Всі ці літаки призначені для виконання різних завдань і можуть бути запропоновані для потреб як військових так і цивільних замовників.

Міжнародне співробітництво ДП «АНТОНОВ» відбувається в різних напрямках:

- супровождення експлуатації літаків “АНТОНОВ”;

- співпраця з 15 країнами у створенні нової авіатехніки “АНТОНОВ”;

- участь у закордонних літакобудівних программах;

- авіаційні вантажні перевезення по всьому світу.

Основними напрямками діяльності ДП «АНТОНОВ» у сфері військово-технічного співробітництва сьогодні є створення та виробництво військово-транспортних літаків та літаків спеціального призначення.

Пропоную вашій увазі основні програми, пов’язані з розробкою та модернізацією такої авіатехніки.

Ан-70 – cередній військово-транспортний літак КЗП. Цей унікальний за своїми характеристиками літак сьогодні опинився заручником складної політичної ситуації. Незважаючи на відверте гальмування програми з боку російської сторони у 2009-2012 роках ДП «АНТОНОВ» провело його глибоку модернізацію і у 2014 році завершило льотні випробування. Таким чином, програма створення літака фактично завершена, а Ан-70 готовий до серійного виробництва, яке потребує рішень уряду умовах продовження українсько-російського конфлікту.

ДП «АНТОНОВ» вважає, що унікальний технічний рівень Ан-70 – запорука його високої конкурентоспроможності. Тому ми пропонуємо потенційним замовникам створення на базі Ан-70, як літака-платформи, нового cереднього військово-транспортного літака КЗП Ан-188, який на відміну від Aн-70 буде оснащений авіонікою і системами українського та західного виробництва.

 За своїм призначенням Ан-188 займає нішу між середнім транспортним літаком С-130J-30 та важким С-17А.

У класі аналогічної розмірності у нього є європейський конкурент – А400М, але Ан-188 буде мати суттєві переваги. Наприклад, при перевезенні 20 т вантажу з короткої, довжиною 915 м ЗПС, Ан-188 буде мати на 40% вищу дальність польоту. Вантаж 37 т, який є максимальним для А400М, літак розробки ДП «АНТОНОВ» доставить на дальність на 300 км, тобто на 11%, більшу. До речі, максимальна вантажопідйомність Ан-188 також більша і становить 40 тон.

Ан-124 – цей важкий транспортний літак постійно модернізується. Були створені нові модифікації літака Ан-124-100М, Ан-124-100-150 і  Ан-124-100М-150 з покращеними техніко-економічними параметрами. Зокрема, була збільшена максимальна вага вантажу до 150 т, а моновантажу – до 120 т, забеспечено виконання польотів за  умов точної зональної навігації, зменшено екіпаж до чотирьох осіб та виконані інші заходи. Особливо хочу підкреслити те, що ресурс і строки служби літака збільшено майже на 80%, що дозволить надійно експлуатувати літаки Ан-124 до 2037-2040 рр.

Сьогодні літаки Ан-124 активно застосовуються у програмі Ruslan SALIS з перевезень вантажів по всьому світу для 16 країн НАТО.

Особливу роль літаки Ан-124, а також найбільший в світі транспортний літак Ан-225, відіграли у антитерористичній операції «Сервал» у Малі у січні-березні 2013 року.

Планується глибока модернізація літака Ан-124 із застосуванням двигунів та авіоніки західного виробництва.

Сімейство пасажирських регіональних літаків Ан-148 і середніх транспортних літаків Ан-178 сьогодні є прикладом розробки літаків за принципом отримання максимальної ефективності від вкладання наявних інвестицій. Ідеологія сімейства і уніфікації застосованих на літаках агрегатів і обладнання дозволяє гнучко і швидко реагувати на потреби замовників.

Об’єктом військово-технічного співробітництва, насамперед, є наступні літаки цього сімейства:

- Ан-148-300МР – літак морського патрулювання і протидії порушникам морського кордону;

- Ан-148Т – легкий реактивний рамповий військово-транспортний літак;

- Ан-178 – середній реактивний рамповий військово-транспортний літак. Програма літака Ан-178 сьогодні є однією з пріоритетних для ДП «АНТОНОВ». Планується, що перший прототип літака буде складено на початку 2015 року.

Літак Ан-178 пропонується як заміна на більш високому технічному рівні середніх чотиримоторних турбогвинтових транспортного літаків Ан-12, яких випустили у кількості більш, ніж 1400 екземплярів та європейського двомоторного турбогвинтового транспортного літака С-160 (було складено 214 екземплярів).

Ми сподіваємось, що ціна нового літака Ан-178 буде значно нижча ніж у середніх транспортних літаків С-130J та КС-390 і буде наближатися до легких транспортних літаків таких як С-295 і C-27J, але літак ДП «АНТОНОВ» при цьому буде мати суттєво більшу транспортні ефективність та можливості.

ДП «АНТОНОВ» провадить не тільки розробку нових, але й модернізує вже існуючи зразки авіатехніки, що дозволяє утримувати їх у виробництві і пропонувати замовнику.

По-перше, це Ан-74 – легкий реактивний рамповий військово-транспортний літак. Провадиться модернізація та створення його нових модифікацій.

По-друге, це Ан-32 – легкий турбогвинтовий багатоцільовий транспортний літак. Нещодавно було поставлено 6 нових літаків такого типу до ВПС Іраку. Провадиться модернізація індійських літаків Ан-32 до конфігурації Ан-32RE.

Щоб ефективно конкурувати у сегменті легких турбогвинтових рампових військово-транспортних літаків потрібна заміна вже застарілих платформ на сучасні. На ДП «АНТОНОВ» є пропозиція щодо двох літаків такого класу.

Це Ан-132 – легкий турбогвинтовий багатоцільовий транспортний літак, що створюється на заміну літаку Ан-32, який має унікальні властивості при застосуванні в умовах жаркого клімату та високогір’я.

Цей літак буде оснащено двигунами PW-150A з Канади та обладнанням компаній США, Канади та Євросоюзу. Вантажопідйомність літака Ан-132 складає 9,2 т, а дальність його польоту з рівним навантаженням є вдвічі більша ніж у Ан-32. Літак Ан-132 пропонується замовникам з Індії, де планується його участь у тендері на заміну 56 легких транспортних літаків AVRO HS-748, а також з країн Близького Сходу і Азії, Африки та Південної Америки.

Для замовника, що потребує більш легку авіатехніку ДП «АНТОНОВ» пропонує  Ан-140Т – новий легкий турбогвинтовий транспортний літак, що може бути створений на заміну літаку Ан-26.

Активно діючи у форматі «великої авіації» наше підприємство не забуває і так звану «малу авіацію», де ми також пропонуємо наші розробки. Це легкі турбогвинтові багатоцільові літаки Ан-28-100 та Ан-38-120 (слайд №26), а також роботи за прогамою Ан-2-100 – ремоторизації багатоцільового літака Ан-2.

ДП «АНТОНОВ» – сьогодні єдиний у світі розробник літаків, що може запропонувати замовнику повний спектр транспортної авіатехніки від легкого Ан-2-100, що перевозить 1,5 т вантажу до гіганта Ан-124-100М-150, що здатен підняти 150 т вантажу. Кожний з літаків «АНТОНОВ» є об’єктом виробничої кооперації і може бути запропонований у рамках військово-технічного співробітництва.

Створення та впровадження у виробництво перспективних зразків вітчизняних безпілотних авіаційних комплексів (БпАК) сьогодні є новою, складною, але дуже важливою для нашої держави тематикою. ДП «АНТОНОВ» проводить активні заходи щодо створення перспективних зразків вітчизняних БпАК. На підприємстві провадяться дослідження за тематикою БпАК.

Хочу проінформувати Вас, що ця тематика відома нашим фахівцям. ДП «АНТОНОВ» має власний досвід роботи з тематики тактичних БпАК. Так, у 1975-1981 роках на підприємстві було створено безпілотний літальний апарат для оптичної (телевізійної) розвідки. Вперше в СРСР з борту дистанційно-пілотуємого апарату було передано, а на землі прийнято відеозображення у реальному масштабі часу. На його борту була встановлена спеціальна цільова апаратура, а керування польотом здійснювалось з мобільної станції керування. Таким чином, були практично інтегровані та відпрацьовані усі складові БпАК, а саме: літак-платформа, цільовий комплекс, комплекс обміну даними та наземний комплекс.

Створення сучасних БпАК складне завдання, а реалізація такої програми потребує виконання низки заходів, а саме:

- етапу визначення завдань для перспективних зразків вітчизняних БпАК;

- проведення НД та ОКР зі створення перспективних вітчизняних БпАК;

- випробування та доведення зразків БпАК ;

- впровадження зразків БпАК у виробництво. Визначення кооперації виробництва;

- створення варіантів та модифікацій;

- впровадження БпАК до експлуатації, їх післяпродажна підтримка.

Щоб створити та впровадити на озброєння сучасний БпАК, який не поступався би за ефективністю кращим світовим зразкам, його розробник повинен мати великий практичний досвід, передову наукову та виробничу базу, а також розвинену систему післяпродажної підтримки. Всі ці необхідні якості має ДП «АНТОНОВ». Підприємство також має досвід інтегрування складових частин своїх виробів у єдиний комплекс, що дуже важливо, бо сучасний БпАК налічує велику кількість різних за цільовим призначенням спеціалізованих агрегатів та модулів від різних виробників. Ми переконані, що ДП «АНТОНОВ» в змозі виконати завдання будь-якого ступеню складності.

 

Дмитро КІВА,

Президент – Генеральний конструктор ДП «АНТОНОВ»