Поиск по сайту:

Публикации экспертов

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБРОЙНИМИ СИЛАМИ ОБОРОНИ УКРАЇНИ, ЗАХИСТУ ЇЇ СУВЕРЕНИТЕТУ, ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ЦІЛІСНОСТІ ТА НЕДОТОРКАНОСТІ: ПРОБЛЕМИ І ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ
Предлагаемая читателям статья публикуется в продолжение проводимой на Інтернет-сайте «Defense Express» дискуссии о причинах и последствиях российской вооружённой агрессии против Украины, оккупации Крыма, дестабилизации ситуации в её восточных и южных регионах, а также проводимой в них антитеррористической операции. В ней авторы предлагают свои оценки, выводы и рекомендации по укреплению в нынешних условиях обороны нашего государства и уточнению приоритетов развития её Вооружённых Сил. Представляется, что ознакомление с ними будет полезным для военных специалистов, поскольку недавно Министерство оборони Украины начало подготовку проектов новой концепции дальнейшего развития Вооружённых Сил Украины и соответствующих законодательных актов.
Все публикации
Комментарии
18 июля 2018 14:30

ЦДАКР: Україна має жорстко діяти в Азовському морі

Україна може запровадити конвоювання цивільних суден в Азовському морі, щоб припинити практику їхнього затримання і огляду з боку російської ФСБ.

Таку думку агентству QHA висловив заступник директора з міжнародних питань Центру дослідження армії, конверсії і роззброєння (ЦДАКР) Михайло Самусь, коментуючи вчорашню заяву президента Петра Порошенка про те, що Збройним силам України доручено вжити заходів для припинення російських провокацій проти суден, які проходять через Азовське море і Керченську протоку.

За словами експерта, те, що доручення навести лад із проходженням суден Азовським морем і Керченською протокою Президент дав саме ЗСУ, свідчить, що проблема буде вирішуватися силовими методами. І чи не єдиним способом забезпечити виконання такого наказу є створення конвоїв для супроводження суден і недопущення їхнього затримання і догляду з боку сил російської ФСБ.

— Якщо доручення дається збройним силам, значить все буде здійснюватися силовим методом. Я так розумію, що будуть створюватися конвої і цивільні судна будуть супроводжуватися з точки А в точку Б, не даючи можливості кораблям ФСБ Росії їх оглядати. Поки що цей варіант — єдиний, більше ніяких способів не існує в умовах, коли міжнародне морське право не діє, а все здійснюється в умовах відносин між двома сторонами. Відносини можуть бути різні — можуть бути дружні, а можуть бути конфліктні, а можуть бути на рівні війни. І ці відносини визначають — наскільки кожна зі сторін має право діяти в цих умовах. Якщо Україна дозволяє оглядати свої судна кораблями ФСБ, це одна ситуація, якщо вона не буде дозволяти — це інша ситуація. Я думаю, кораблі ФСБ не мають права оглядати українські судна і Україна може вимагати це заборонити.

Михайло Самусь акцентував, що наразі в Азовському морі, яке відповідно до україно-російського договору про його використання є внутрішнім морем двох країн, діє нав’язаний Росією закон «хто сильніший, той і правий». Якби ж в Азовському морі діяло міжнародне морське право, тоді була б інша розмова — в тих умовах Росія не могла б оглядати ані українські, ані іноземні суда. Водночас, навіть у нинішніх умовах Україна може захищати свої інтереси, однак треба це робити більш жорстко, і при цьому необхідно добиватися запровадження в Азовському морі міжнародного морського права, оскільки це дозволить обмежити свавілля країни-агресора.

— Росія вважає, що це їхнє море (Азовське). Так само, як вони вважають Крим своїм, хоча це не так. Але вони вважають Крим своїм і вони ним користуються. Поки їм будуть це дозволяти, вони будуть ним користуватися. Коли їм це заборонять — вони не будуть цього робити.

Говорячи про те, наскільки жорстко можуть діяти українські конвойні кораблі у разі спроби кораблів ФСБ вчинити огляд судна, експерт зазначив, що українські моряки просто мають діяти відповідно до статуту і міжнародного морського права. Оскільки військовий корабель — це територія держави, при спробі атаки з боку російських кораблів необхідно діяти відповідно — захищатися.

— Військовий корабель — це територія держави. Корабель ВМС України — це територія України. Так написано і в будь-якому статуті, і в міжнародному морському праві. Якщо український корабель кимось зачіпається, то це — акт агресії. Ось так жорстко. Якщо здійснюється акт агресії, то екіпаж військового корабля має право захищатися. Якщо український корабель буде здійснювати конвоювання цивільних суден, а на нього буде здійснено напад судном ФСБ, то звісно, українське судно зможе захищатися від агресії російських кораблів. У цьому полягає вся військово-морська служба — захищати українські кораблі і українську територію від загроз з моря, а Росія зараз є загрозою для кораблів України в Азовському морі.

При цьому Михайло Самусь вважає, що зараз в України цілком достатньо сил для налагодження конвоювання цивільних суден в Азовському морі, зокрема, й тому, що у разі загострення ситуації допомогу українським морякам можуть надати й інші роди військ, розташовані вздовж Азовського узбережжя. 

— Для створення конвоїв сил достатньо. Цим може займатися патрульний корабель, у тому числі й прикордонних військ. Тут сенс не у кількості гармат на судні. Азовське море настільки маленьке, що у принципі, якщо почнеться якась конфліктна ситуація, то підтримку можуть надати і авіація, і гелікоптери, і наземні комплекси. Це не відкритий океан, це прибережні води. І звичайно, що Україні треба нарощувати сили в Азовському регіоні.

QHA